
Bez gleju nie byłoby plastyczności mózgu
30 grudnia 2011, 09:54Komórki gleju pełnią wiele różnych funkcji, m.in. stanowią zrąb dla neuronów mózgu, chronią je, odżywiają czy współtworzą barierę krew-mózg. Teraz okazało się, że nie są zwykłym klejem (ich nazwa pochodzi od gr. glia - klej), ale w znacznym stopniu odpowiadają za plastyczność mózgu. Wpływają na działanie synaps i w ten sposób pomagają segregować informacje potrzebne do uczenia.

Zidentyfikowano gen wpływający na zdolność rozpoznawania twarzy
27 grudnia 2013, 13:19Gen receptora oksytocyny (OXTR) wpływa nie tylko na przywiązanie matki i dziecka czy par u gatunków monogamicznych, ale i na zdolność do zapamiętywania twarzy. Międzynarodowy zespół podkreśla, że uzyskane wyniki mają znaczenie dla wszystkich chorób, w których szwankuje przetwarzanie informacji społecznych, włączając w to zaburzenia ze spektrum autyzmu.

Przeminęła z operacją
4 listopada 2014, 17:39Czterdziestoczteroletni mężczyzna został przypadkowo wyleczony z trwającej całe życie arachnofobii. "Wystarczyło" usunąć fragment jego mózgu...

Nadchodzi przełom? Polski sposób na ultraszybki zapis informacji
23 stycznia 2017, 12:19Polsko-holenderskiemu zespołowi fizyków udało się ominąć barierę w szybkości oraz wydajności zapisu informacji. Dzięki temu dane na dyskach komputerowych można będzie zapisywać tysiąc razy szybciej niż teraz, a w dodatku komputery będą bardziej energooszczędne.

Współczesne małpy są bardziej inteligetne od australopiteków?
14 listopada 2019, 10:21Naukowcy z University of Adelaide i University of Witwatersrand twierdzą, że współcześnie żyjące wielkie małpy są bardziej inteligentne od naszego przodka, australopiteka, a więc i od słynnej Lucy. Wyniki ich badań zostały opublikowane na łamach Proceedings of the Royal Society B. Podważają one dotychczasowe przekonania dotyczące inteligencji australopiteków, które były oparte na wielkości ich mózgów.

FBI wkroczyło do kasyna w Second Life
4 kwietnia 2007, 14:48Agenci FBI na zaproszenie firmy Linden Lab odwiedzili wirtualne kasyno w grze Second Life. Rząd USA na razie nie zdecydował, jak traktować wirtualny hazard.

Biurkowy potwór: Tesla Personal Supercomputer
17 listopada 2008, 18:00Nvidia, wraz ze swoimi partnerami, wśród których znaleźli się m.in. Dell i Lenovo, zapowiedziała dzisiaj początek superkomputerowej rewolucji. Ma być ona możliwa dzięki maszynie Tesla Personal Supercomputer, która wykorzystuje GPU Tesla oraz architekturę CUDA.

Inni w obliczu zagrożenia
30 listopada 2009, 10:47Kobiety i mężczyźni inaczej reagują zarówno na zagrożenie, jak i bodźce pozytywne. Panowie zwracają większą uwagę na czuciowe aspekty bodźców emocjonalnych, przetwarzając je pod kątem wymogów ewentualnego działania, natomiast panie skupiają się raczej na uczuciach wyzwalanych przez stymulację – przekonuje dr Andrzej Urbanik ze Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.

Automat balansujący ołówkiem
22 stycznia 2011, 00:11Szwajcarskim inżynierom udało się wykonać „mission imposible" robotyki - automat potrafiący balansować ołówkiem na podstawie jedynie obrazu z kamery. Co ważniejsze: ich rozwiązanie nie wymaga wcale dużej mocy obliczeniowej.

Trening stroboskopowy poprawia krótkotrwałą pamięć wzrokową
24 lipca 2012, 10:45Trening stroboskopowy, angażowanie się w aktywność fizyczną podczas noszenia specjalnych okularów, zwiększa retencję (przypomnienie pierwotne) w zakresie krótkotrwałej pamięci wzrokowej. Efekty utrzymują się przez 24 godziny.
« poprzednia strona następna strona » … 21 22 23 24 25 26 27 28 29